Als zanger van het Belgische post-metal collectief Amenra staat Colin H. van Eeckhout bekend om zijn vermogen om een verbinding te maken met luisteraars en hen te begeleiden op Amenra's transformerende pad naar genezing. Met zijn solowerk als CHVE krijgt hij de kans om zijn eigen verhaal te vertellen – een verhaal dat de luisteraar diep in zichzelf wil laten duiken, om iets primordiaals aan te boren dat in ons allemaal huist.
Colin begon 14 jaar geleden met het schrijven van zijn solomuziek, maar dat was niet van meet af aan zijn specifieke intentie – het gebeurde organisch. Nadat hij samen met Amenra-gitarist Lennart Bossu een draailier had gekocht, begon Colin te experimenteren met de geluiden die het instrument kon maken. Voor hij het wist, had hij bijna genoeg muziek gemaakt voor een album. In 2024 komt al de derde plaat uit van dit project.
“Ik ben een heel emotioneel persoon: ik beoordeel en werk op gevoel,” zegt Colin. “Ik probeerde via het instrument te spreken en te ontdekken hoe ik er emotie uit kon persen. Ik denk dat het interessant is om te zien wat je uit een instrument kunt halen zonder het eerst te leren spelen, omdat je er dan op een heel eerlijke, directe manier mee werkt.
“Hoewel ik niet van plan was om een soloalbum te maken, zit ik sinds mijn tienerjaren in bands, en er is altijd die vraag: wat zou je persoonlijke verhaal zijn, en hoe zou het klinken?”
Voor Colin vertegenwoordigt CHVE de mogelijkheid voor volledige creatieve vrijheid: experimenteren met geluid zonder enige beperkingen en de kwetsbaarheid omarmen die gepaard gaat met alleen creëren. De hypnotische muziek van CHVE is bijna geestverruimend, terwijl de dronende herhalingen van de draailier, verschillende percussies en effecten samensmelten met de zachte, etherische klank van Colins stem. Hoewel het niet in het metalgenre valt, bevat de muziek een zwaarte en intensiteit die vergelijkbaar is met die van Amenra.
“Met Amenra zijn er veel hokjes en verwachtingen waar je aan moet voldoen,” zegt Colin. “Als je alleen bent, kun je doen wat je wilt. Maar op een bepaalde manier vergt het solowerk meer van me. Plotseling, als ik alleen ben, komt alles op mij neer. Dat is heel confronterend. Ik had als kind angst om te falen, en dat blijft in je zitten. Maar als het lukt en je in staat bent om iets op te bouwen, voedt dat je gevoel van eigenwaarde.”
Wat krijg je als je drie Belgische topmuzikanten samenbrengt voor een eenmalige jam? Juist ja; een nieuw trio aan het Belgische jazz en popfirmament. SPOOK is drummer Simon Segers (De Beren Gieren, MDCIII), contrabassist Nicolas Rombouts (Ottla, Dez Mona) en gitarist Filip Wauters (The Whodads, BackBack). Die laatste haalt voor de gelegenheid ook zijn pedal steel van onder het stof en dat is geen onbelangrijk gegeven want het is de unieke sound van dat instrument dat SPOOK bovenop de jazz en progrock - de grooves van Segers zijn ongelooflijk - ook americana en country vibes geeft.
Flirtend met de grens tussen improvisatie en compositie, creëren de drie doorwinterde muzikanten met hun weidse, soms bijna hypnotiserende muziek een filmische trip waar naast jazz, prog en americana van tijd tot tijd ook nog wat psychedelica opdoemt en waar zowel dreiging als raadselachtige verleiding van af straalt. Zelf omschrijft het trio hun unieke mix als 'free country’ of 'post western’. Wat ze daarmee bedoelen, valt live te ontdekken op ons podium!
Zaterdag 2 november 2024 om 20u30
Prijsinfo: € 20 - Basistarief
Info en reservatie: https://www.muziekcentrumdranouter.be/nl/concert/2024-11-02/double-bill-chve-spook